Autodesk i avtal med POINT Gruppen

Autodesk kungjorde idag att de har tecknat ett avtal att förvärva utvecklingsverksamheten och valda teknologiska delar av POINT Gruppen, ett helägt dotterbolag till CAD-Q Holding AB, som är en ledande leverantör av IT-lösningar för byggindustrin i Norden. Avtalet ingicks den första september. Därefter slogs dörrarna till ett nytt utvecklingskontor upp i Borås i Sverige där delar av Autodesks globala plattformar för lösningar för byggindustrin ska utvecklas.

POINT Gruppen och Autodesk har under 15 år utvecklat avancerade verktyg för byggbranschen. Efter det senaste årets samarbete, där POINT Gruppen har varit en aktiv del av Autodesks kärnutveckling för globala lösningar för byggbranschen, känns det naturligt att Autodesk fortsätter på den vägen. Det vill säga med globala verktyg från Autodesk och lokala lösningar från POINT.

- Kunderna får snabbare tillgång till lokala lösningar för byggindustrin, baserade på den senaste teknologin, samtidigt som de kan fortsätta att använda den information som de har skapat tidigare. Det här är av stor betydelse för vår utveckling inom byggindustrin på både den nordiska och den europeiska marknaden, säger Thomas Juntti, Area Sales Director vid Autodesk AB.

Bygger på existerande samarbete

POINT Gruppen och Autodesk ingick i september 2000 ett strategiskt samarbetsavtal gällande utveckling av integrerade program för arkitektur, konstruktion, visualisering, design och byggdokumentation. Autodesk har sedan en tid haft framgång med modellbaserade lösningar för byggbranschen i USA och genom avtalet med POINT Gruppen kan framgången nu föras vidare till Norden och Europa.

- Genom att låta Autodesk förvärva vår kärnverksamhet kommer vårt framtida engagemang för Autodesks strategi att ytterligare öka, säger Stig Brinck, VD för POINT Gruppen. Vi vet att våra kunder ständigt efterfrågar bättre modellbaserade verktyg och vi är övertygade om att Autodesk kan uppfylla dessa behov. I framtiden ser vi också fram emot att serva våra gemensamma kunder inom byggindustrin med kraftfulla globala verktyg från Autodesk och lokala lösningar från POINT Gruppen/CAD-Q.

- POINT Gruppen har en mycket stor kunskap om den nordiska och europeiska byggbranschen och är samtidigt experter på utveckling av modellbaserade bygglösningar. Därför kan vi nu öka tempot avsevärt när det gäller lokal anpassning av Autodesks bygglösningar. Vi förväntar oss att detta blir av avgörande betydelse för vår position på den nordiska och europeiska marknaden, säger Thomas Juntti, Area Sales Director i Autodesk AB.

För att skydda kundinvesteringar kommer Autodesk att samarbeta med POINT Gruppen om utveckling och underhåll av POINT Gruppens produkter.

Utöver det nya kontoret i Borås har Autodesks Building Industry Division europeiska kontor i Guildford i England och München i Tyskland. Dessutom har divisionen ett antal utvecklingskontor i USA.

Om CAD-Q Holding / Point Gruppen

POINT Gruppen, ett dotterbolag inom CAD-Q Holding, grundades 1986 och är i dag en av de största utvecklarna av AutoCAD/AEC-applikationer i Norden. CAD-Q Holding har dotterbolag i fem europeiska länder och närmare 200 medarbetare som arbetar med utveckling av intelligenta IT-lösningar för byggindustrin. För ytterligare upplysningar ring POINT Gruppen, tel 033-47 44 00 eller CAD-Q Holding AB, tel 0243-24 60 60 eller besök http://www.cadpoint.se eller www.cad-q.se

Om Autodesk

Autodesk är världens främsta leverantör av programvara och industrianpassade lösningar för konstruktion och design. Kunderna finns inom tillverkande industri, arkitektur och byggindustri, allmännyttig verksamhet, telekommunikation och media och underhållning. Autodesk grundades 1982 och verksamheten inkluderar idag mjukvaror med inbyggd Internetteknologi, Internetportaler, teknologi för trådlös informationsöverföring och positionsbaserade applikationer som ger de drygt 4 miljoner kunderna i 150 länder ständigt förbättrade möjligheter att driva sin verksamhet effektivt och konkurrenskraftigt. Autodesk (ADSK) är noterat på börsen i Nasdaq, USA. Autodesk AB i Göteborg ansvarar för marknadsföring och försäljning av Autodesks produkter och service i Norden och Baltikum. Läs mer på www.autodesk.se

< Läs frågor och svar som finns sammanställt här >

Åsa Kultje
Autodesk AB
Mobil: + 46 705 81 77 07
Email: asa.kultje@autodesk.com

Stig Brink
POINT Gruppen AB
Tel: + 45 48 22 20 00
Fax: + 45 48 22 20 01
Mobil: +45 409 520 20

Email: stigb@cadpoint.se

Info: info@citydata.se
Österlånggatan 69, S-503 37 BORÅS.
Tel: +46 08 598 599 00 Fax: 08-598 599 90
Webmaster: webmaster@cadpoint.se - Senast uppdaterad: 2003-03-31 09:34

www.citydata.se |   www.conisio.com  |   www.mekvizion.com   |   www.byggvizion.com
Copyright © 1996-2003 CityData AB. Alla rättigheter reserverade.